Photographer

Love & Kisses ✿ sha
Suda beberapa hari ineh dok mensurvey photographer yang best.
Sampai pening-pening kepala aku tengok banyak-banyak gambar nih.

Tapi sangat hepi sebab akhirnya telah berjaya menshortlistkan beberapa photographer yang menepati citarasa and dalam lingkungan bajet aku.
*wink wink*

Oh ye. Sebab aku duduk di Jhr, maka semua photographer yang aku listkan di bawah adalah dari Jhr sajer.

Yang pertama : FotoKahwin
Yang kedua : ArtismeRepublic
Yang ketiga : WafinStudio
Yang keempat : CapturePixs
Yang kelima : NahamPhoto

Antara kelima-lima tu, yang paling aku suka adalah dari FotoKahwin and ArtismeRepublic.

Sebab aku lebih mengutamakan editing and cara penyampaian dalam custom album mereka. Aku suka cara mereka membuatkan gambar jadi soft and menggunakan extreme editing untuk mengolah gambar.

Photographer yang lain pun best juger cuma kadang2 benda yang kecil-kecil mcm bekas jerawat pun takkan la nak tepek dalam album, kan?

And kadang-kadang, walau dah diedit, gambar tu still nampak macam kaku and keras.

Tak best la macam tu kan sebab kita nak tengok gambar tu sampai bila-bila.
Kalau tersalah pilih photographer kan nyesal seumur hidup.

WafinStudio aku suka sebab photographer dia sangat pandai mengambil gambar. Maksud aku, dia pandai memilih sudut-sudut menarik and gambar yang dia ambil nampak sangat natural dan live compared to the others.

Memang bestlah.

Cuma, aku tak berapa suka dengan kualiti editing utk custom albumnya.
No offence, tapi pada aku la, walaupun gambar memang dah sangat menarik tapi kalau albumnya serabut sangat dengan hiasan2 tak berkaitan, kan sudah jadi tak berapa best gitu.

CapturePixs dan NahamPhoto pula, gambarnya menarik, dengan harga yang berpatutan. *oh CapturePixs belum memberi aku quotation harga lagi nih.

Editing yang sederhana and nampak keoriginalan gambar yang diambil.
Tapi... ntahlah. Kadang-kadang aku rasa ada event yang gambarnya sangat cantik. Kadang-kadang ada pulak time kenduri sape ntah gambar dia nampak macam biasa2.

Takmo la nanti kot time kat website semuanya nampak cantik tapi bila time kenduri kita, ada je cacat-celanya.

Itu la yang susahnya sebab aku sangat suka dengan editing yg extreme macam kat FotoKahwin tu. Sangat tasty okeh!
Cuma kosnya lebih dari bajet aku la.
Outdoor session pun kena tambah ongkos?
haish.
Kebanyakkan photographer yang aku survey, ada menyelitkan sekali dengan pre-wedding/outdoor session tu. So, aku rasa macam tak berbaloi if I have to pay the additional cost untuk yang itu.

Ya, lebih-lebih lagi untuk aku yang mementingkan kualiti dan kuantiti dengan kos yang tak berapa tinggi ^-^

hem hem.
rasa-rasa kalau aku suruh photographer lain buat sebijik macam tu diorang nak tak eh?

hiks.

*oh anyway, ini adalah pandangan peribadi aku yang sangat suka bermain-main dengan Photoshop. Jangan ada yang tersinggung ya ^-^

9 comments:

Haliza Haron said...

bole tahan jgk ek hasil keje diorg.
awk, sy link awk eh..

lynanigina said...

sy link awk yer..

Mrs Shareeda said...

for me better yang awak sendiri leh set sendiri pakej tu, try negotiate dulu if blh fix pakej yg awak nak. kalau photog tuh blh consider much better la. kadang bukan semua bride minat wat outdoor kan..

Jehan Najib said...

mau gak juling mata tgk gambo lawo2 ehk...

Unknown said...

sama la kita dulu
memilih photog, mahukan yg best
tp harga yg paling murah..hahaahah

try tgk ni pulak

www.tnzphoto.com
pakej dia rm1k..kawan i nyer

Unknown said...

eh silap
www.trzphoto.com

dia buat keje cepat
kawan i, seminggu dah dpt edited picture
siap suruh pilih dh
derang nak print

photog i?? edit pun tak lagi *nanges*

Affiq Artisme said...

Ya...kite still open...till end of this month..hurry up..:)

Anything juz mail me qiffaffiq@yahoo.com

Rosli Arof said...

ok, i wish u luck... :-(

Unknown said...

TQ for highlight us at your blog...
sorry sbb blom bg brochure/quotation...

u can email us at capturepixs@yahoo.com

for Early Booking.. we have special discount for you...

visit our official blog :

www.capturepixs.com.my



- regards -
ayares

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

+ road to bliss + Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review