Berpantang : Yang aku guna

Love & Kisses ✿ sha
Sangat-sangat ramai yg msg and email aku bertanyakan perbezaan antara set bersalin Nona Roguy, Tropical Herbs (Amway) dan Shaklee, dan apa yang aku gunakan ketika berpantang.

okay, tentang perbezaan ketiga-tiga set itu, lain kali aku ceritakan.
Yang aku mau share di sini adalah apa yang aku gunakan ketika berpantang.

RM58 (Normal price = RM68)

yes, Minyak Herbanika.
one of my favourite thing ever!

RM27 (Normal price = RM33)
RM100 (Normal price = RM140)

been using this 3 items sejak bersalinkan Danish dulu until now.
and when I said until now maksudnya aku gunakan semasa pantang Danish, continue selepas habis pantang, if sakit-sakit kaki, pinggang or demam, aku urut menggunakan Minyak Herbanika, memang segar terus badan!

and pil Phytonatal aku makan sampai la pregnantkan Aaira balik.
The best thing about this pil is of course melawaskan pembuangan air besar and buat berat badan aku maintain 49 - 50 kg selepas 3, 4 bulan bersalinkan Danish dulu.

and Minyak Berubat Herba aku titiskan di atas pad sewaktu dalam pantang, time period, and also digunakan untuk mengurut baby.
'ko dapat omak yg suka shopping gini harus la ada minyak urut untuk baby ya.

and these 3 items are fully recommended!



Baby Oil Amway = RM28

I also love this baby oil Amway.
dah la bau dia sedap, elok pulak tu untuk baby.
one of our bestseller product.

Lepas mandi, pagi dan mlm memang sapu kat perut and kaki baby so dia tak kena kembung.

and since banyak minyak baby yg diragui statusnya, marilah kita bertukar kepada baby oil ni yg terbukti kehalalannya ya.

Ada orang cakap, bukan buat makan pun so tak payah la nak sibuk-sibuk cari yang halal.

oh, memang kau tak buat makan pun tapi bukankah menggunakan sesuatu yg halal itu lebih baik?







The benefits are :
Digunakan untuk membersihkan bahagian sulit wanita untuk kesegaran. Membantu menghindari daripada jangkitan kuman, kegatalan kulit, atasi darah berbau. Menghindari dan menyembuhkan luka, kudis, nanah, masalah berair dan mempercepatkan penyembuhan luka jahitan.




Angel Baby Bottom Balm = RM49.90

This thing memang aku pakai sejak zaman Danish dulu. Sampai sekarang tak abis lagi sebab beli botol besar. And total life saver sebab elok untuk anak, mak dan sebagainya. Macam first aid jugak la. Kena gigit nyamuk sapu ni, ruam, luka, semua la. Memang wajib ada dalam henbeg. Setakat ni takde tumpah dlm henbeg Coach omak lagi. Kot tak harus kena ban terus. haha

CHARMSandCOLORS tak jual lagi sebab it's an oversea's brand. A bit expensive jugak for a small container and sangat susah nak jumpa benda ni sale.

Shaklee Confinement Set = RM100 (Trial pack)

Set Berpantang Shaklee ni terdiri daripada Vita-C, Vita-lea, B Complex dan Zinc. Trial pack RM100 sahaja termasuk delivery.

Tapi aku guna full pack la sebab vitamin Shaklee ni sangat-sangat elok sebagai milk booster. And since I plan to breastfeed Aaira until 2 years old, tak rugi pun makan vitamin ni. Then again, memang lansung tak rugi sebab akhirnya yang dapat benefit tu kita and baby kita jugak, kan.

Kadang-kadang aku pelik bila orang cakap rugi beli mahal-mahal, susu kurang jugak.

oo helooo?
Vitamin bukan sekadar nak banyakkan susu je tapi beneficial untuk sistem imunisasi tubuh kita jugak, kan. Macam aku ni jenis tak minum soya, tak minum susu, harus la mkn Osteomatrix (Calcium) tu sekali. kot tak kang, sakit belakanglah, sakit sendilah, jangan sibuk nak komplen2 pulak.

ok2 kita tukar topik lain ye. nak tahu lebih banyak benefit vitamin boleh cek dgn cik Google. hehe


RM50 (Normal price = RM60)

I prefer this one compare to Krim Barut NR. 
tak gatal pun ok.
panas-panas berangin sejuk bila pakai dengan Minyak Herbanika sebelum pakai bengkung.
sangat sesuai untuk aku yg alergik pada herba-herba barut nih.
cuma leceh sikit la sebab kena masak atas api dulu dengan air asam jawa.

kali ni aku berbengkung 7 hari sahaja.
but still better la dari zaman Danish dulu.

Tak tahan okeh berpeluh-peluh pakai bengkung tuh.
and paling tak tahan bila air susu melimpah and membasahi kain bengkung. terus timbul ruam pada kulit and gatal ya amats.
That's why cuma berbengkung 7 hari sahaja.
*alasan*

sila jangan tiru ai okeh.


Amway Allano Talcum = RM17


Amway Allano Lotion = RM35


Bedak tu guna kat baby and abang baby.
memang lembut and best bau dia.
Dah banyak kali cerita tentang bedak ni dalam entry yang lepas-lepas.
Sila baca balik kalau nak tahu benefitnya ya.

Lotion tu pulak sangat best sebab pudarkan kesan stretchmark aku.
Aku ni jenis yang tak suka pakai lotion, tapi yg ni memang lain daripada yang lain. Berbuih bila dipicit and tak berminyak pun.
Tak percaya cubalah.

Tungku moden = RM35

and this tungku moden pun one of my favourite.
Maybe I'm not into berbengkung that much but I love bertungku very much!

Lepas mandi pagi, malam, sejuk-sejuk tu bertungku, oh my... memang best!

and senang pulak tu nak guna.
tolak bahagian atas penutup putih tu, sambungkan dengan wayar, hidupkan suis sampai lampu padam, and dah boleh bertungku.
yang ni aku siap bagi free sarung dia sekali.

Aku tak guna Lulur NR sebab aku tak berapa suka bau jamu.
Cukup la bau Minyak Herbanika tu kat badan kot.


RM54 (Normal price = RM65)

And my favourite Mom's Precious Storage Bottle.
Before this gigih tuu aku carik tempat yang jual murahan tapi kebanyakkannya jual above RM58 pastu delivery charge RM8. Mahal okeh.

Aku kan cheapskate.
Nak benda best tapi murahan, bole gitu?
haha.
Akhirnya memborong and jual sendiri kat CHARMSandCOLORS.

Botol ni sangat la best sebab aku kan suka jatuhkan barang.
Dah guna banyak brand lain, but most of them memang cepat pecah/retak.
Tapi yang ni maintain je.
Senang nak fit dalam breastpump pulak tuh.
And yang paling aku suka tentang botol ni ialah kerana tutup dia tak berlubang, maksudnya tiada piring putih tu.
Sebab aku rasa piring putih tu leceh nak basuh and simpan.

As at today aku dah guna 10 box = 60 botol.
Berpantang kali ni susu lebih banyak sebab aku makan vitamin Shaklee + horlicks + cornflakes setiap hari. Malas macam mana pun memang akan pam at least once a day sebab breast sangat bengkak and sakit tuu kalau tak pam. Sangat berbeza sewaktu berpantang time Danish dulu. Memang lansung tak buat stok susu. Ni siap bercadang nak beli freezer ha.


RM64 (Normal price = RM75)

Last but not least, I use this Felinna Inchloss Lotion.
Aku baru start guna and jual dalam beberapa hari and ramai jugak yang siap dah pre-order.
Aku tak boleh nak bagi pendapat lagi sebab baru je start nak guna ni kan.

Tapi setakat ni memang best if pakai lepas mandi tu.
Rasa berangin je.
Ramai yg dah gunakan lotion ni and berkesan pd diorang. Insya allah berkesan pd aku jugak ye :)

Setiap orang tak sama resultnya, jika sesuatu produk mmg berkesan ke atas semua org makanya gulung tikarlah company lain. So jgn mudah berputus asa ya, apa saja produk yg kita cuba pasti ada kelebihan tersendiri.

And of course aku takkan jual benda yg aku or family aku tak guna.
I only sell things that I use or have experience with it.

hape kekdahnya aku nak jual benda yg aku tak pernah try, kan and tak tahu best ke tak.
To sell things, you have to use it first then u call tell the benefits to people, betul tak?

and I only use things that suits me well.
dan kebanyakkan barang yg aku guna adalah produk NR.
bukanlah produk lain tak bagus tapi lain orang, lain effectnya.
dan NR memang sangat-sangat sesuai dengan badan aku.

and sebenarnya lebih jimat if beli satu set compare to beli asing-asing macam aku ni. But since I am a reseller for Amway, NR and Shaklee product, of course aku boleh pilih brg yg aku nak sesuka hati aku kan. haha.

RM290 (Normal price = RM365)

But to tell u the truth, memang lebih ramai customer aku memilih set bersalin Amway. Maybe kerana harganya yg lebih murah, barang yg lebih banyak, dpt free bengkung and ia lebih mild pd ibu dan baby kerana kapsulnya berasaskan sayuran.

all in all, sebenarnya terpulang pada budget dan kesesuaian tubuh masing-masing, kan?
...



Maka dengan itu tamatlah cerita tentang apa yang aku guna ketika berpantang yg membuatkan badan aku lebih sihat dan segar compare to waktu berpantang anak pertama dulu.

Apa taknya, kali ni baru pantang seminggu lebih aku dah sibuk-sibuk amik order and packing barang customer. 'oo gigih sangat, kan?

Kalau dulu, nak bangun pergi dapur pun jangan harap.
semua terhidang depan mata.
haha.

and yey! I'm now 59 kg at Day 48.
tak kurus pun lagi tapi great achievement la buat aku kan sebab turun 16 kg from my 75 kg time bersalinkan Aaira ^_^

of course lemak2 kat punggung and peha masih banyak lagi. and because of that, I'm gonna use my old girdle plus Felinna Inchloss Lotion to settle the problem. and no, it's not a PB (yet!) sebab aku rasa belum sampai masa untuk aku membuang duit on a 2-pieces of garment like PB.
so, wish me luck girls. weehuuu!


3 comments:

Chekgu Azrine said...

Akk pun makan produk shaklee..untuk tambahkan susu badan..alhamdulillah..

monstorious wife said...

Aku pon sama malas pakai bengkung sebab panas... Cemana la org boleh pakai selama 44 hari.

ibu naylee said...

Minyak herbanika dgn felinna mane yg lg best?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

+ road to bliss + Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review