Breastfeeding : Yang aku makan

Love & Kisses ✿ sha
When I get back to work, lots of people kept asking me, apa yang aku makan, utk breastfeed and utk kurus.

no, I'm not that kurus and I didn't even get my pre-wedding weight yg 49 kg itu.
Aku cuma berjaya dapatkan my after-wedding weight (50 kg) plus 3 that is 53 kg.
I'm happy, and I'm glad that Hubby is happy with it =p

For your info, I gained 24 kg sepanjang pregnant.
50 kg to 74 kg.
'gile melampau la kan.

and aku malas nak ulang cerita macam mana aku boleh dapat my almost-old-weight again sebab boleh search kat box sebelah tu.

Yang aku mau cerita adalah tentang apa yang aku makan untuk mendapatkan susu yang alhamdulillah, cukup untuk cik baby.

Time pantang, of cos mak aku masak lobak putih and sawi putih, buat sup.
sedap je kat tekak aku, macam makan sup sayur biasa.
And aku minum air horlicks.
Sebenarnya aku lebih byk makan serbuk horlicks tu drp minum sebab lagi sedap kan.
Teori aku adalah makan horlicks pastu bila cam ala2 tersekat kat tekak tu ko minum la air masak so jadi la air horlicks yg sihat tanpa susu pekat manis. hihi.

And then lepas naik keje, aku malas nak makan buat horlicks sebab tak sempat kan.
Tapi aku beli brekfes nasi daging merah kat makcik tepi jalan tu.
or nasi lauk rendang kerang.
And kalau tak sempat beli brekfes, aku makan cornflakes sambil minum air milo dalam tin yg sejuk2 tu.

huuu~ sedap!


And aku perasan each time aku makan either one of them, tiap kali perah susu pukul 10 pg tu, insya allah akan dapat 8, 9 oz. Dan kalau aku tak makan those things, biasanya akan dapat 5, 6 oz sahaja sekali pam.

Dan setelah 6 bulan menjalankan aktiviti breastfeeding ineh, telah confirm yg benda2 tu je la yang akan membanyakkan susu aku.

And if aku makan benda2 lain macam nasi lemak ke, roti ke, pengeluaran susu adalah normal, dalam 5, 6 oz sekali pam. If pagi2 tu aku brekfes mi halus, pengeluaran susu akan totally merundum, nasib tak baik akan dpt 3 oz je ye.

So harus la makan vitamin Shaklee tu...
Kalau tak mesti susu aku cair.
The result memang best la cumanya tekak aku macam tak berapa nak telan pil banyak2 camtu. Aku beli trial pack Shaklee RM80 from my ex-classmate time MMU dulu, Ida Khairani. So, kalau ada sesiapa interested, boleh la beli dgn dia ye.

As for me, sekarang aku continue makan pil Supradyn and Phytonatal from Nona Roguy.
Vitamin Supradyn tu aku memang makan sejak dulu lagi sebab Abah aku paksa makan utk kesihatan badan. My Abah ni memang jenis yang sangat2 mementingkan pemakanan dan kesihatan, sebab dia memang kerja field tu kan. That's why he's very particular about this kind of thing.


Dan alhamdulillah, memang sesuai la dengan badan aku sebab hilangkan letih and stress and dalam masa yang sama membanyakkan susu badan. I bought this vitamin from Guardian pharmacy.

Aku makan selang-seli.
Kalau hari ni aku makan Supradyn 1 biji, esok makan Phytonatal 2 biji.
Phytonatal tu aku tak makan tiap hari sebab memang sakit perut memulas tuu tiap kali nak membuang. And boleh cirit birit kalau terlebih makan. Tapi pastu badan rasa best la sebab dah membuang segala toksik, kan. And Hubby suka aku makan tu sebab dia ckp lebih 'best' dari sebelum preknen dulu so for me it's good utk hubungan suami isteri, if u know what I mean la kan. haha.

Sampai sekarang aku maintain makan Phytonatal tu dan alhamdulillah, berat aku turun tapi my hubby cakap takyah kurus2 sgt, dia suka ngan keadaan yg sekarang ni so ok la... maintain je kan.


so, that's all for now.
Ada banyak lagi yang aku nak kongsi tentang breastfeeding ni tapi of cos tunggu ada mood la baru boleh bercerita panjang ye.


Ni gambar Danish time tgh demam aritu.
Demam2 pun gigih la dia dok main cik Logan kesayangan tuh.
Toys Lamaze ni best la.
Colorful and bagus utk perkembangan otak baby.
Danish dah ada dua Lamaze toys.
One was given by my sis and another one is My Kitty aku beli time sale aritu.



*****


Our Price = RM280.00 (Normal = RM293.00)
(Set Bersalin + 10% off for any purchase of Amway product OR free Shawl)


Our Price = RM290.00 (Normal = RM365.00)
(Set Bersalin + 10% off for any purchase of Amway product OR free Shawl)

--------------------------

To order/enquiries you may contact me :
SMS/WhatsApp : 019 6555700 (Fasha)
Website : charmsandcolors.blogspot.com
Shaklee ID : 888941

10 comments:

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

elin pun stil continue mkn nona roguy nih since dlm pantg lagi ;)
skg mmg berat x lari jauh b4 pregnant..

misha.w said...

kalau mkn phyonatal tuh, timing berak2 die sama je ke, or setiap badan org lain2? takot nak makan sbb takot tibe2 nak terberak. kot2 time nak berak tu dlm jem, tak ke haru? huhuhu

QueenBz said...

bab air milo & cornflakes i suke. harus la buat nanti kalau dah keje :)

ohh, penah dengar bout NR supradyn nie, tapi tak penah la i try. takot sket nak try2 nie. tapi kalau buleh memang nak amik supplement utk BF. boleh la try tgok2 nanti :)

Mrs.Qarlista said...

yang aku perasan..kalau aku makan mende berempah like nasik briyani or nasik minyak..mesti susu macam banyak..huu..tapi takdelah banyak sampai 7-8oz..time pantang pun sekali je dapat banyak tu. now nih banyak pada aku ialah dapat 4oz tiap kali pump..2-2 belah breastla..bile campur dapat 4oz je. tapi setakat ni mcm cukup je untuk bekal2 hari dan buat stok yang jangan sape2 usik tu. hehe. chaiyok. keep on breastfeed our baby!

k|ree said...

saya tak tau...apa yg saya makan leh byk kan susu...hahaha...sebab, apa je saya makan...pengeluaran tetap sama...tapi, saya tak boleh stress...bila saya stress...mmg langsung tak keluar...jadi, kena manual guna tangan...bila puasa nie, mmg sangat merudum...jadi, saya makan kurma...alhamdulillah...bertambah juga...nape la macam skima je ayat aku nie...hehehee...

sha said...

ELIN :
tu la elin, sbb dah terbiasa mkn so kalo tak mkn rasa tak best je kan. and yg paling best sbb berat turun ^_^ baby elin nyusu badan lagi ke?


MISHA.W :
biasa fasha mkn dlm pkul 10, 11 pg so gi toilet between kul 3 - 6 ptg camtu la. kalo mkn ptg, kang gi toilet mesti tgh2 mlm sbb tu tak suka sgt mkn ptg2 =p tapi ntah ye, maybe effect dia kat badan org lain2 kot...


BALKIDZ_HUNNY :
try la dear. pastu my fren ada yg minum air sarsi pun susu dia dpt byk sgt. kalo shaklee tu mmg best cuma mcm fasha mmg takleh nak telan ubat besar2 byk2 gitu sbb tu mkn supradyn je. yg phytonatal tu ada my fren mkn tapi susu dia jadi sikit pulak sbb ada org jenis tak tahan panas dia kot, kan

sha said...

MRS QARLISTA :
ko try la mkn nasik lauk daging or mkn cornflakes tu mesti byk gak weh sbb kwn aku try camtu mmg dpt byk... tapi ntah ye kot badan ko tu kan jenis kurus kerempeng so mmg susah kot nak dpt byk gila2. haha. tapi aku rasa ko pun stress sbb laki dok jauh. kalo pam susu ni takleh stress2 nanti susu makin kurang ni yang ^_^


KIREE :
haah kiree. fasha pun sama, kalo stress ke sakit ke mesti susu dpt sikit gila. so time nak pam tu mesti mood hepi2 so dpt la pam byk skit ^_^ tapi gigihnya ko perah guna tgn tuh. fasha penah buat camtu time dlm pantang dulu je time breast bengkak gila. skrg dah takde dah..

QueenBz said...

hohoho. Air sarsi memang minuman rasmi i time pantang nie dan memang i rase berkesan kot. tapinya tak start frequent pumping lagi, so takleh nak ckp ok ke tak.

will try nanti lah. thanks for sharing babe :)

harzharun said...

sha...ko start mkn Phytonatal n ubat2 tu semua bila eh?...dlm pantang dah mkn ke?...ke pas bsalin terus mkn???

sha said...

BALKIDZ_HUNNY :
oo memang suka sarsi eh? bagusnya... i mmg tak suka lansung T_T tapi ni cam nak try gak la sbb dah org ckp bagus kan. takyah nak sesusah mkn bebenda lain kalo sarsi pun dah banyakkan susu kan


HARZHARUN :
rasanya seminggu lepas bersalin baru aku mkn bebenda tu sebab kalo awal2 takut baby jaundice. time awal2 tu aku mkn ubat yg dokter bg utk elakkan sembelit. kalo sembelit time lepas bersalin tu mmg gile horror oke. lepas aku bersalin aku mkn phytonatal ngan ubat dokter je la yang. ubat2 lain sume aku x makan. hiks. phyto tu pun aku tak mkn byk, dlm 2 biji camtu jek sbb takut baby tak tahan. pastu aku mkn selang2, bukan tiap ari pun..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

+ road to bliss + Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review